Je moet een project regelen maar je wacht al dagen op antwoord van je team. Je moet een akkoord krijgen voordat je die deal kan maken maar je hebt nog steeds niks gehoord. Het bekende zinnetje: ”stuur het maar even door via de mail dan kijk ik er even na wanneer ik tijd heb!” komt inmiddels je strot uit. En dat is logisch. Waarom maken we het elkaar zo lastig terwijl we 10x sneller en beter kunnen samenwerken?

Uit onderzoek is gebleken dat 85% in het bedrijfsleven een bloedhekel heeft aan het mailen. Het zorgt voor uitstel van beslissingen, vastlopende samenwerkingen, irritaties en daarnaast is het een grootte stressfactor om wekelijks je mailbox te beantwoorden. Waarom kunnen we niet WhatsAppen? We zijn toch collega’s?

We hebben binnen verschillende organisaties deze proef getest. Zoals verwacht was de jongere generatie direct positief op deze proef. De wat oudere generatie vond het toch vreemd. Een appje? Dat doe je toch naar je familie en vrienden! Pardon? En dat is nou precies het probleem wat we binnen organisaties tegen komen.

Dat laatste is iets om op in te haken. Binnen veel bedrijven worden collega’s gezien als iemand waarmee je moet werken. De afstand tussen collega’s is zo groot dat we eigenlijk niet eens weten met wie we mailen. Wanneer je als rookie iets aan een manager moet vragen denk je eerst 20x na over wat voor mail je moet opstellen. Ondertussen ben je 3 uur bezig met een goede mail terwijl je in 5 minuten die deal allang binnen had kunnen halen. Erger nog, in sommige gevallen doe je het niet eens omdat je hem of haar nog nooit gezien hebt. Weg kans, weg geld. Dat kan en moet anders.

Je zal vast wel denken: Maar we moeten het toch zakelijk houden? Klopt, maar misschien doen we met z’n allen we te zakelijk. Natuurlijk is mailing belangrijk binnen jouw organisatie en naar buiten. Maar de simpele en communicatieve vragen kunnen we prima via WhatsApp doen. Je hebt tegenwoordig ook WhatsApp Business waarmee gemakkelijk je zakelijke contacten kan beheren en in groepen kan zetten om te overleggen. Een appje kan je immers overal en wanneer jij wilt beantwoorden. Zo hou je meer tijd over om andere dingen te doen. 

Wanneer je dit introduceert zal merken dat de afstand tussen medewerkers kleiner wordt, het stresslevel omlaag gaat en de onderlinge samenwerkingen en beslissingen sneller gaan. Zoals je al hebt kunnen lezen hebben we deze proef uitgezet binnen verschillende organisaties. Uit onderzoek is gebleken dat er in 3 maanden gemiddeld 30% meer omzet gedraaid word, medewerkers sneller, beter en warmer samenwerken.

Onze tip: GA INTERN WHATSAPPEN!